In het Vuur van de Storm

Uniek Nederlands oorlogsdrama na 10 jaar eindelijk voltooid

18 MAART 2010, AMSTERDAM
Samenvatting
Na 10 jaar inzet, bevlogenheid en noeste arbeid met medewerking veel vrijwilligers presenteert VIROGO FILM PRODUCTIONS de serie IN HET VUUR VAN DE STORM. Deze productie is tot stand gekomen door passie, doorzettingsvermogen en visie, zonder gebruik te maken van een fonds of subsidie. Het is een unieke Nederlandse oorlogsserie geworden, geschreven en geregisseerd door de talentvolle filmmaker Raymond van Rijn (1971).

Ruim duizend vrijwilligers werkten mee

Alle opnamen van IN HET VUUR VAN DE STORM hebben plaats gevonden in weekenden en vakanties. Verspreid over bijna 200 draaidagen werkten uiteindelijk zo’n duizend vrijwilligers aan deze productie mee. Met giften, donaties en sponsoring van o.a. kledingverhuur, filmapparatuur en rekwisietenbedrijven zoals Gerritsen Theaterkostuums, AWP Rekwisieten, Workx Waddinxveen, Holland Equipment en Egripment werd ruim tien jaar lang aan deze serie gewerkt.

In 2007 besloot Sjef Scholte van BRIDGE ENTERTAINMENT het stoutmoedige project te ondersteunen en zo de makers een reëele kans te geven voor de realisatie van het project.

De gehele serie is opgenomen op locatie, voornamelijk in Nederland, maar ook in Engeland, Tsjechië, Frankrijk en België zijn scènes opgenomen. In Genk (B) zijn complete gevechtsscènes opgenomen met originele voertuigen, waaronder tanks. Met dank aan het Special Effects team van Harry Wiessenhaan is hierbij ook met daadwerkelijke explosieven en vurende wapens gewerkt.

Marathonvertoning in bioscoop
Op zondag 25 april biedt Hotel Theater FIGI in Zeist de unieke mogelijkheid om deze fantastische serie in z´n geheel te kunnen bekijken op het grote doek. U wordt tussen 12.00 en 12.30 uur ontvangen met een kop koffie of thee en ook in de pauzes wordt er gratis koffie en thee geserveerd. Op drie kwart van de vertoning kunt u genieten van een heerlijk diner in het restaurant van Figi. Na afloop is er een Meet & Greet mogelijkheid met de regisseur, de cameraman en een aantal (hoofdrol)spelers van de serie.

Cast
De twee hoofdrollen worden vertolkt door Joris van den Burg (Hans Hallerbach) en Sandra Dierx (Vera Weinberg). Daarnaast zijn belangrijke rollen weggelegd voor Harry Dzumhur (Piet "de Zwerver"), Caroline Schippers (Émilie Hallerbach), Fred van Kaam (Helmut Hallerbach), Harrie Huys (Mikael Weinberg), Emile Jansen (Koos) en Sebastian Street (Martin Brown).

Korte inhoud
Twee jonge mensen, de Nederlandse volksduitser Hans Hallerbach en de Joodse Vera Weinberg, spelen al twee jaar lang een gevaarlijk spel om hun verboden liefde in stand te houden. Beide families proberen de relatie een halt toe te roepen. Maar als de Duitsers die zomer de deportatie van alle Nederlandse joden in gang zetten, komt het gevaar steeds dichterbij. Als Hans ook nog wordt opgeroepen om de Duitse dienstplicht te vervullen en Vera's familie wordt bedreigd, krijgt het spel een steeds grimmiger karakter.

Het verhaal is zo waarheidsgetrouw mogelijk neergezet in het decor van de Tweede Wereldoorlog. De situaties waarin de karakters zich begeven zijn universeel: het draait om  het maken van keuzes en het overleven in een chaotische periode. Tolerantie, verlangen, jaloezie, hebzucht en eigenbelang komen in dit episch drama sterk naar voren.

Resultaat

Vanaf 4 maart jl. is het resultaat, een unieke tiendelige oorlogsserie IN HET VUUR VAN DE STORM als 4 dvd box met een totale speelduur van 450 minuten (7,5 uur), verkrijgbaar. Een bijzonder verhaal gerealiseerd door bijzondere mensen.

Hoe het ontstond
Toen filmmaker Raymond van Rijn  (idee, scenario, regie, productie) in 1998 voor een toelatingsexamen voor de filmacademie op Fort Ruygenhoek in Groenekan terecht kwam, raakte hij in de ban van een verzetsverhaal over een groep, dat in het hol van de leeuw o.a. bonkaarten en proviand verstopten tijdens de bezetting. In deze verzetsgroep zat ook een Volksduitse jongen, die na het vervullen van zijn dienstplicht bij de vijand, terugkeert in het verzet. Het verhaal liet Van Rijn daarna niet meer los.

Een jaar later startte hij samen met Raymond van der Bas (uitvoerend producent, camera) en een grote groep  vrijwilligers, waaronder eigenaren van historische voertuigen, re-enactors en musea, met het verfilmen van het bijzondere verhaal IN HET VUUR VAN DE STORM.

Première

Op zondag 21 februari 2010 was de wereldpremière van dit stoutmoedige project IN HET VUUR VAN DE STORM in Hotel Theater Figi te Zeist. Als speciale gast heeft de Inspecteur–generaal van de Krijgsmacht A.C. Oostendorp samen met 450 andere genodigden voor het eerst het resultaat kunnen aanschouwen.

Over Virogo Film Productions

VIROGO is een onafhankelijk filmbedrijf

Sinds 1990 zijn onder de vlag van VIROGO verschillende filmprojecten ontstaan. Het creatieve brein van regisseur Raymond van Rijn staat nooit stil, waardoor de meest uiteenlopende filmproducties tot stand komen. De laatste productie In het Vuur van de Storm is op 21 februari 2010 in het Figi Theater in Zeist in premiere gegaan.

Het VIROGO-team bestaat uit:

Raymond van Rijn (scenarist / regisseur)
Raymond van der Bas (cameraman / fotograaf)
Erik van Geene (webmaster / postproductie)

In het Vuur van de Storm

De zoon van een stilzwijgende oude WO-II oorlogsveteraan doet een verbijsterende ontdekking als hij de sleutel van het verleden omdraait.

De film wordt volledig gemaakt met en door vrijwilligers: van acteur, figurant tot crew. En niet te vergeten hebben veel verzamelaars uit de militaria wereld, re-enactors, musea en heel veel anderen ons geholpen, met het realiseren van dit ambitieuze en vooral stoutmoedige project.